Перед Святою Трапезою, звернений лицем на Схід, в усіх випадках стоїть тільки предстоячий священнослужитель. Всі сослужащі по обох боках престолу. Якщо на Літургії присутні сослужащі архиєреї та ієреї, то перші стоять в один ряд по боках престолу, а останні – позаду них. Всі сослужащі священнослужителі повинні стояти рівним рядом один біля одного в порядку згідно своєї гідності чи хіротонії[1]. Якщо в Святилищі не вистачає місця, щоб всі стояли в один ряд, тоді потрібно формувати два ряди, але не заокруглювати ряд поза престолом.
- Служебник на престіл кладе тільки предстоячий архиєрей (на подушці), всі сослужащі повинні тримати служебники в руках[2].
- Сослужащі архиєреї облачені в малі омофори, предстоячий – у великий.
- Згідно традиції, яка склалась останні декілька років, митрофорні протоієреї в присутності архиєрея на Літургії не одягають мітри.
- Виголоси, які належать тільки предстоячому[3]:
– «Бо Ти святий єси…», після молитви трисвятого;
– «Бо милостивий…», після єктенії «Промовмо всі…»;
– «Щоб під владою Твоєю завжди…», по другій молитві вірних;
– «Щедротами…», після молитви приношення;
– «Переможну пісню співаючи…», перед «Свят…»;
– «Особливо за пресвяту…», згадуючи Пресв. Богородицю;
– «І дай нам єдиними устами…», на кінці анафори;
– «І нехай будуть милості…», після анафори;
– «І сподоби нас, Владико…», перед «Отче наш»;
– «Бо Ти єси освячення наше…», після причастя.
Коли предстоячий зволить, віддає певні виголоси сослужащим архиєреям прихиленням голови. Ті відповідають прихиленням голови до предстоячого, чинять виголос. Якщо предстоячим є архиєрей, то він може віддавати виголоси як архиєреям, так і ієреям.
- У Малому Вході беруть участь усі Священнослужителі, виходячи північними дверима в порядку своєї гідності, починаючи від наймолодшого[4]. Після виголосу «Премудрість, прості» першим заходить священнослужитель з Євангелієм, незалежно чи це диякон, чи ієрей, чи архиєрей.
- Якщо священнослужителів у Святилищі багато, то тільки перший та другий сослужащі відходять на Горне Місце, ставши по обох боках предстоячого. В іншому випадку, коли предстоячий вийшов на Горне Місце, всі сослужащі стають біля нього в тому ж порядку як і біля престолу, не міняючись при цьому сторонами[5].
- Під час читання Святого Євангелія всі священнослужителі залишаються на Горному Місці[6].
- Мирствування та благословення киріями під час Архиєрейської Божественної Літургії належить звершувати предстоячому архиєрею. Віддавати звершення цих чинопослідувань сослужащому можна в тому випадку, коли цим сослужащим є новорукоположений архиєрей (згідно з чином Архиєрейської Хіротонії).
- Під час Херувимської пісні, як і в усіх інших моментах Божественної Літургії, сослужащі архиєреї, чи ієреї не підіймають рук.
- На Архиєрейській Божественній Літургії у Великому Вході беруть участь тільки предстоячий архиєрей та сослужащі ієреї[7]. Коли архиєрей приступив до Жертовника, тоді підходить достатня кількість ієреїв (починаючи від першого ієрея), щоб перенести всі приготовані Дари на Святу Трапезу[8]. Архиєрей довершує Чин Проскомидії за чином і тоді подає кожному ієрею Дискос, або Чашу, або інший священний посуд, і вказує, кого поминати або що виголошувати на Великому Вході. Якщо зволить архиєрей, сослужащі ієреї можуть згідно зі своїм власним наміренням покласти частички на дискосі.
- Під час Великого Входу усі архиєреї та інші ієреї, які не беруть в ньому участь, стоять при престолі, обернуті на захід.
- Коли предстоячий виходить на мирствування або благословення киріями (архиєрей), усі сослужащі обертаються лицем на Захід. Якщо предстоячий архиєрей благословляє, сослужащі архиєреї чинять знак хреста, але на мирствування – ні[9].
- На Анафорі всі сослужащі архиєреї та ієреї, згідно похвально традиції, яка склалася останнім часом, моляться разом вголос молитву «З цими блаженними силами…».
- Слід пам’ятати, що виголос «Прийміть, їжте…», «Прийміть, пийте» та «Твоє від Твоїх…» вголос належить звершувати тільки предстоячому архиєрею. Всі інші промовляють в півголоса.
- Архиєрей виголошує поминання ієрархії, завершує його, а після цього перший ієрей одразу поминає предстоячого архиєрея, починаючи: «Пом’яни, Господи…».
- На архиєрейській Божественній Літургії читання Заамвонної молитви звершує наймолодший ієрей. На ієрейській Літургії – предстоячий. Якщо Архиєрею сослужать тільки архиєреї, тоді теж предстоячий читає цю молитву.
Напрацювання Патріаршої літургійної комісії УГКЦ
[1] Див. Типик о. І. Дольницького, Додаток, №191, ст. 290.
[2] Див. Типик о. І. Дольницького, Додаток, №5, ст. 253.
[3] Див. Типик о. І. Дольницького, Додаток, №193, ст. 290.
[4] Див. Типик о. І. Дольницького, Додаток, №194, ст. 290.
[5] Див. Типик о. І. Дольницького, Додаток, №195, ст. 290.
[6] Див. Типик о. І. Дольницького, Додаток, №196, ст. 291.
[7] Якщо з предстоячим сослужать тільки архиєреї, то він сам виходить на Великий Вхід. На ієрейській Божественній Літургії у Великому Вході беруть участь сослужащі ієреї в достатній кількості, щоб перенести всі приготовані Дари на Святу Трапезу. Предстоячий може віддати їм частину виголосу Великого Входу.
[8] Слід пам’ятати, що всі приготовані Дари мають виноситися торжественно, під час Великого Входу.
[9] Інший варіант: Коли ієрей або архиєрей благословляє народ хрестом, Євангелієм, іконою або Чашою, то всі хрестяться, а коли благословляє свічками (киріями), рукою, кадить або промовляє слова «Мир всім» та інші, то необхідно здійснити поклін без хресного знамення. При цьому не потрібно складати свої руки як для особистого благословення, однак, за галицьким звичаєм на «Мир всім» хресне знамення робиться.