МОЛИТВА В ЖИТТІ ЦЕРКВИ
Послання Синоду Єпископів
Української Греко-Католицької Церкви 2017 року
до духовенства, монашества і мирян
Господи, навчи нас молитися (Лк. 11, 1).
Всесвітліші та всечесніші отці!
Преподобні брати і сестри в монашестві!
Дорогі браття і сестри в Христі!
Зібравшись на Священному Синоді в Брюховичах біля Львова 3−12 вересня 2017 року Божого, ми, єпископи Української Греко-Католицької Церкви, зосередили увагу на центральному аспекті життя Церкви, а саме – на молитві, особистій і літургійній. Прагнемо з вами поділитися плодом нашої спільної духовної застанови.
10 правил для церковного співця[1]
Церковний співець проповідує своїм співом
Коли відкриємо літургійну книгу Архиєратикон, з якої звершує богослужіння єпископ, то знайдемо там окремий Чин поставлення на співця і читця.
Ставши на горньому місці священнослужитель звіщає вірним слова миру. Саме з цього – сходження і вітання – починалась колись Божественна Літургія (до слова, моління за мир маємо й тепер на початку сучасної Літургії – у великій єктенії). Вітання «Мир всім» нагадує слова Ісуса Христа, якими Він часто звертався до апостолів. Ще перед страстями Господь сказав апостолам: «Мир залишаю вам, мій мир даю вам» (Ів. 14, 27). По воскресінні Христос насамперед звістив їм мир: «А як звечоріло, того самого дня, першого в тижні, - а двері ж були замкнені там, де перебували учні: страхались бо юдеїв, увіходить Ісус, став посередині та й каже їм: «Мир вам!» Це промовивши, показав їм руки й бік. І врадувались учні, побачивши Господа. І ще раз Ісус їм каже: «Мир вам!» (Ів. 20, 19-21). Про цей мир Божий, дарований Воскреслим, співаємо у кондаку Пасхи: «Хоч і у гріб зійшов Ти, Безсмертний, та адову зруйнував Ти силу, і воскрес єси як переможець, Христе Боже, жінкам-мироносицям звістивши: Радуйтеся, і Твоїм апостолам мир даруєш, падким подаєш воскресення».
Детальніше: Що маємо знати про храм і богослужіння? Божественна Літургія: прокімен
Трисвяте у нашій традиції – це гімн «Святий Боже, святий кріпкий, святий безсмертний, помилуй нас». Він поєднує у собі серафимське славослов’я, яке чув пророк Ісая , та стих із псалма 41 . Передання приписує впровадження трисвятого до літургійного вжитку св. Проклу, патріархові Царгородському (V ст.), яке сталося за таких обставин: під час молитовної литії поза Константинополь за припинення землетрусу одного юнака було підхоплено до неба, а потім опущено назад. Юнак розповів, що чув у небі ангельську пісню «Святий Боже, святий кріпкий, святий безсмертний», і люди почали її співати, додаючи прохання «помилуй нас». Після співу трисвятого землетрус припинився. Від того часу ця пісня за наказом цісаря Теодосія і цариці Пульхерії 450 року була введена у щоденне богослужіння. Цей гімн вживається у Східних Церквах передусім під час Літургії Слова перед читанням св. Письма.
Детальніше: Що маємо знати про храм і богослужіння? Божественна Літургія: трисвяте
Сторінка 1 із 21