Що маємо знати про храм і богослужіння? Таїнство Миропомазання. Життя у Святому Дусі Друк

Що маємо знати про храм і богослужіння? Таїнство Миропомазання. Життя у Святому Дусі

Святе Миропомазання – це Таїнство, в якому охрещена людина через помазання святим миром і молитву священика одержує ласку Святого Духа, щоб непохитно й мужньо визнавати свою віру, свято жити, а в разі потреби віддати за Христа своє життя.

Святе Таїнство Миропомазання скріплює кожного християнина у святій вірі й дає відвагу її визнавати, боронити і поширювати. Це Таїнство Нового завіту. Кожна новохрещена людина у Святому Таїнстві Хрещення відродилася з допомогою Божої благодаті й очистилася від первородного гріха, однак вона ще повинна у Святому Таїнстві Миропомазання стати Христовим воїном і отримати Божу силу та допомогу для боротьби  з пристрастями й диявольськими спокусами. Кодекс Канонів Східних Церков говорить: «Потрібно, щоб ті, хто хрестився, були помазані святим миром, щоб позначені печаттю  дару Святого Духа, стали достойнішими свідками і співробітниками Царства Христового» (кан. 692).

Після хрещення кожна людина отримала завдання жити по-християнськи, виконуючи Божі Заповіді, плекати Божий Закон та служити Христові. Для цього необхідна духовна сила, яка допомогла би виконати ці всі завдання християнина. І саме в Таїнстві Миропомазання Господь, не чекаючи від нас геройських учинків, обдаровує цією благодаттю: скріпленням Духа Святого.

Миропомазання робить нас лагідними, тобто помножує у нас любов до Бога і до ближнього, просвічує наш розум, зміцнює волю, береже душу від гріха, відкриває її для різних чеснот. Миропомазання є продовженням. П’ятидесятниці. У житті людини через молитву Бог здійснює Таїнство спасіння силою все святого, благого і животворного Духа. Він створює світ любові, в якому квітує життя. Від Нього походить життя, порядок, просвічення й виконання. Святий Дух – це той зв'язок, що все лучить в одно. Вже з першої сторінки Святого Письма довідуємося про Його чудесні дії: «Земля ж була пуста й порожня та й темрява була над безоднею, а Дух Божий ширяв над водами» (Бут. 1, 2). Бог запровадив порядок і надав закон природі. І сьогодні Господній Дух оживляє все і проникає все створіння. «Дух бо Господній наповнює всесвіт і – як Вседержитель – знає кожне слово» (Муд. 1, 7).

У житті кожного вірного Святий Дух є початком і кінцем всього. Тільки через Святого Духа дійдемо до досконалості – Духа любові та святості. Завдяки йому ми живемо. «Тоді Господь Бог утворив чоловіка з земного пороху та вдихнув йому в ніздрі віддих життя, і чоловік став живою істотою» (Бут. 2, 7). Св. Іван Хреститель вчив, що маємо бути охрещені вогнем і Святим Духом (див. Лк. 3, 16). А сам Спаситель виразно говорив до Никодима про хрещення зі Святого Духа: «Коли хтось не народиться з води та Духа, не спроможне увійти у Царство Боже » (Ів. 3, 5).

Св. Кирило Єрусалимський (386) у своїх містагогійних катехизах так пояснює новоохрещеним святе Миропомазання: «Всі ми, що у Христа христилися, у Христа одягнулися. Ставши учасниками Христа, ви вийшли із купелі священних вод, то вам дали помазання, подібне до того, яким Христос був помазаний, а воно – це Святий Дух. Він духовним єлеєм помазався, тобто Святим Духом…, а ви помазалися миром, ставши учасниками і причасниками Христа… І коли видимим способом тіло помазується, тоді Святим і Животворним Духом душа освячується».

о.  Мирослав Думич
доктор літургійного богослов’я