Порядок прийому Архиєрея та зміни у чинопослідуванні Божественної Літургії, коли її звершує Архиєрей Друк

Порядок прийому Архиєрея та зміни у чинопослідуванні Божественної Літургії, коли її звершує Архиєрей

Перш за все потрібно узгодити час і дату приїзду Архиєрея на канонічну візитацію. Оскільки Ви можете бути не одним з числа охочих запросити Архиєрея, запрошення потрібно подати принаймні за три місяці.

Так само потрібно попередити диякона про ті чи інші проблеми, які можуть виникнути.

Наприклад:

  • Пояснити дорогу, якою найкраще можна добратися до місця призначення, намалювати найлегший проїзд чи карту.
  • Повідомити чи буде хор на парафії і чи він добре орієнтується у співі Архиєреської Божественної Літургії. По можливості приїхати з головним дяком або взяти у диякона чин Архиєреської Літургії (посібник для хористів, де є вказані змінні частини Літургії).

Зауваги та настонови:

  • Звертання до Архиєрея: до Митрополита чи Архиєпископа – Високопреосвященний Владико (Ваше Високопреосвященство), до єпархіального Єпископа чи Єпископа-помічника – Преосвященний Владико (Ваше Преосвященство).
  • Архиєрей приїжджає приблизно за 10 – 15 хвилин до початку Божественної Літургії. Якщо є потреба, щоб Владика був швидше чи пізніше, потрібно заздалегідь попередити.
  • Зустріч Архиєрея відбувається за місцевим звичаєм (у воротах, на подвір’ї храму, на початку села, тощо...). Зустрічає Владику настоятель храму з іншими сослужащими ієреями, у супроводі церковного братства з хоругвами і парафіян. Настоятель храму стоїть попереду із напрестольним Хрестом, тримаючи його на підносі.
  • Після привітальних слів і благословення Владики усі процесійно заходять до Храму.
  • Перед приїздом Архиєрея потрібно забрати тетрапод зсередини храму і відставити його вбік або деінде. Замість нього слід підготувати звичайний аналой з іконою храмового празника або біжучого празника дня чи посвяття. Після цього, як Архиєрей поцілує ікону, цей аналой потрібно забрати.
  • Архиєрей служить Божественну Літургію за повним чином (без скорочень), тому слід заздалегідь попередити про це хор.
  • Прохання до настоятеля храму попередити всіх запрошених священнослужителів про пунктуальність. Якщо хтось з ієреїв спізнився на Архиєрейську Божественну Літургію, то не подобáє йому приступати до служіння.
  • Настоятель храму повинен подбати, щоб усі ієрея були в ризах однакового кольору.
  • Літургійний посуд повинен мати належний вигляд (чистий, без окислень та іржі і т.д.)
  • Просфори для Божественної Літургії повинні бути свіжі.
  • Просфору потрібно нарізати великими частицями, щоб потім було зручно подавати вірним на Причастя (наприклад, з одної малої просфори має вийти приблизно 27 частиць).
  • Царські Врата мають бути зачинені, але катапетасма – відсунута.
  • Прохання до настоятеля храму, щоб перед Божественною Літургією закласти потрібне зачало у Святому Євангелії.
  • Майже посередині храму, трохи ближче до Святилища, ставиться так звана катедра, на якій стоїть Архиєрейський трон (це крісло має бути без спинки).
  • Хоругвоносці та всі вірні мають стояти під час Божественної Літургії позаду катедри так, щоб був вільний прохід для процесії на Малому Вході.
  • Не подобає на Архиєрейській, як і на кожній Божественній Літургії, використовувати дзвіночки чи іншого роду речі, не притаманні обряду нашої Церкви.
  • Всі священнослужителі повинні стояти живим коридором один навпроти одного згідно своєї гідності. Під час Літургії прохання стояти рівно і благоговійно, не крутитися і не оглядатися на різні сторони.
  • Категорично забороняється священнослужителям, котрі сослужать Божественну Літургію, фотографувати чи займатися іншими негідними справами.
  • Також прохання перед початком Літургії вимкнути мобільні телефони.
  • Якщо з числа запрошених священнослужителів є митрофорні протоієреї, то вони не можуть одягати мітру на Архиєрейській Божественній Літургії.
  • Переважно для служіння Божественної Літургії з Архиєреєм прибувають двоє дияконів. Тому, при можливості, потрібно подбати про мікрофони чи інше озвучення з двох боків Царських Врат, а також про два кадила для дияконів.
  • Кадило має бути розпалене ще до приїзду Архиєрея і винесене кимось з парафіяльної прислуги на середину храму.
  • Також, якщо є можливість, настоятель храму має подбати, щоб було двоє осіб з парафіяльної прислуги (один має тримати протягом всієї Божественної Літургії жезл біля ікони Христа Спасителя, другий під час Літургії – одну свічу (примикирій) біля ікони Богородиці).
  • На початку Літургії, після діалогу Архиєрея і протодиякона, перший ієрей цілує хрест і правицю Архиєрея, заходить до Святилища, відкриває Царські Врата, поклоняючись, творить хрест і поклін двічі, цілує Святе Євангеліє і Трапезу, ще раз творить хрест і поклін, поклоняється до Архиєрея (якщо той благословляє, ієрей теж творить на собі знак хреста), тоді обертається, підіймає Святе Євангеліє і чекає на виголос протодиякона «Благослови, Владико». Тоді виголошує: «Благословенне Царство…». Після цього кладе Святе Євангеліє, цілує його і Святу Трапезу, поклоняється до Архиєрея і відходить на правий бік Престолу.
  • Ніхто з ієреїв до Малого Входу не може заходити до Святилища через Царські Врата, а лише через дияконські. На «Заступи, спаси…» після Великої і двох Малих єктеній, ідучи на виголос до Святилища, потрібно ізпросити в Архиєрея благословення, поцілувати його руку (або, якщо він тримає, Хрест і руку), тоді зайти до Святилища, поцілувати Святу Трапезу, поклонитися до Архиєрея, відійти вбік і тоді творити виголос вкінці єктенії.
  • На третьому антифоні всі ієреї, після благословення Владики, заходять до Святилища, цілують Святу Трапезу, і формують процесію на Малий Вхід. Коли співці співають третій антифон, або Блаженства, перший священнослужитель та протодиякон стають перед Святою Трапезою, творять два поклони, ієрей цілує Євангеліє і Трапезу, диякон – Трапезу, тоді третій раз хрест і поклін, кланяються до Архиєрея і один до одного. Тоді ієрей бере Святе Євангеліє, дає протодиякону, всі починають процесію, йдучи від правої сторони поза Престолом, і так, вийшовши північною стороною, зі свіченосцями попереду, творять Малий Вхід. Вийшовши, стають так, як і до входу, згідно своєї гідності.
  • Після Малого Входу всі виголоси, які Архиєрей буде передавати, потрібно творити наступним чином: коли Архиєрей поклоняється на знак того, що передає виголос, ієрей відповідає поклоном голови до Архиєрея, виголошує, і на кінці виголосу творить, з місця, хрест, поклін до Горного Сідалища і до Архиєрея.
  • На Святій Трапезі не має бути нічого зайвого, що не належить до устрою храму загалом та Трапези зокрема: квітів, карток з інтенцій, молитовників, требників, тощо. До устрою Святої Трапези в храмі належать: Кивот або Скинія (перед ними ставиться лампада), Святе Євангеліє, всі обруси за уставом, ілитон, Мирниця з-заду Кивоту, напрестольний Хрест на рушничку.
  • На Проскомидійнику слід підготувати мінімум дві Чаші (залежно від кількості запрошених священнослужителів). Також дуже важливо врахувати, скільки мирян будуть приступати до Причастя. Якщо священнослужителів мало, але причасників передбачається багато, тоді слід приготувати достатню кількість чаш, щоб зручно і швидко причастити всіх мирян у храмі. Наприклад, для Причастя у великих храмах має бути приготовано ХОЧА Б ТРИ ЧАШІ, і більше.
  • Додаткові два або більше ілитонів (залежно від потреби, кількості сослужащих ієреїв та Чаш), рушнички та інші ложиці для Причастя мають бути заздалегідь підготовані, але не на Престолі, а на Проскомидійнику.
  • Усі ілитони та рушники для Причастя повинні бути лише червоного кольору.
  • Євхаристійне вино має бути червоне.
  • Під час Божественної Літургії служебник ієреї повинні тримати в руках і ні в якому разі не ставити на Престіл.
  • Усі сослужащі ієреї мають стояти хоча б один метр від Святої Трапези для зручності дияконського служіння.
  • Прохання до всіх ієреїв, котрі будуть сослужити на Літургії, біля Престолу стояти рівно коридором, стоячи один навпроти одного, а також не заокруглювати ряд поза престолом. Якщо не вистачає місця в Святилищі для одного ряду сослужащих ієреїв, тоді можна стати у два ряди.
  • Всі ієреї під час Божественної Літургії повинні бути максимально уважними та слідкувати за виголосами, котрі їм буде передавати Архиєрей.
  • Згідно з уставом нашої Церкви, до Святої Чаші вливається Теплота (це має бути окріп). Тому потрібно заздалегідь подбати, щоб її приготували і принесли на спів «Єдин Свят…».
  • Також, згідно з уставом нашої Церкви, на ілитоні обов’язково має бути губка.
  • Під час Символу Віри братське цілування відбувається наступним чином: усі ієреї підходять з лівого боку Святої Трапези; ієрей творить хрест і поклін до Чесних Дарів, цілує (через Воздух) Святий Дискос і Святу Чашу, також Трапезу, тоді підходить до Архиєрея, цілує спочатку його праве, потім ліве рамено і руку.
  • На закінчення Анафори Архиєрей виголошує «Найперше пом’яни, Господи…» і перед поминанням свого імені зупиняється, передає продовження виголосу першому ієреєві, який має продовжувати наступним чином: «Пом’яни (без «Найперше»), Господи, (ім’я предстоячого Архиєрея), і даруй їх святим Твоїм Церквам…», тобто, закінчує за всю ієрархію, за котру творили виголос.
  • ВАРТО ПЕРЕД ПРИЇЗДОМ АРХИЄРЕЯ АБО, В КРАЙНЬОМУ ВИПАДКУ, ПЕРЕД СВЯТИМ ПРИЧАСТЯМ ПІД  ЧАС  БОЖЕСТВЕННОЇ ЛІТУРГІЇ, ЧІТКО, ВИРОЗУМІЛО  І  ГОЛОСНО ОГОЛОСИТИ ВІРНИМ ПРО ПОРЯДОК ПРИЙМАННЯ ТАЇНСТВА ЄВХАРИСТІЇ, А ТАКОЖ В ОСОБЛИВІШИЙ СПОСІБ НАГОЛОСИТИ, ЩОБ ВІРНІ НЕ ОБЛИЗУВАЛИ ЛОЖИЦІ, ГАРНО І ЧІТКО ХРЕСТИЛИСЬ (А НЕ ТВОРИЛИ ЯКИХОСЬ НЕЗРОЗУМІЛИХ ВИМАХІВ РУКАМИ) ТА НЕ ТВОРИЛИ ПОКЛОНІВ БЕЗПОСЕРЕДНЬО ПЕРЕД СВЯТОЮ ЧАШЕЮ, ОСКІЛЬКИ ТАКІ ДІЇ МОЖУТЬ СПРИЧИНИТИ ДО ВИБИТТЯ ЧАШІ З РУК СВЯЩЕННОСЛУЖИТЕЛЯ.
  • До причастя Тіла Христового священнослужителі підходять за таким порядком: підходять зліва від Престолу, творять хрест і поклін, приймають Тіло, цілують подаючу руку Архиєрея і рамено, відходять в правий бік Святої Трапези. Якщо величина Престолу дозволяє, руки з Тілом потрібно покласти на нього. Споживати можна тільки після того, як спожив Архиєрей (те ж саме стосується і Крові Христової – тільки після того, як причастився Крові Архиєрей, ієрей підходить до приготованої збоку Престолу Святої Чаші, творить хресті і поклін, поклоняється до Архиєрея і причащається). Якщо Чаша одна, тоді сослужащих ієреїв причащає Архиєрей (ієрей підходить справа від Престолу, творить хрест і поклін, спиває з Чаші, обтирає рушничком губи, горловину Чаші, цілує Чашу і руку Архиєрея, та відходить, творячи хрест і поклін).
  • Після Святого Причастя другий ієрей (тобто той, який стоїть першим зліва від Архиєрея) приймає Святу Чашу з рук Архиєрея за таким порядком: творить хрест і поклін, приймаючи Святу Чашу, цілує її та руку Владики, тримає її високо і чекає, поки Архиєрей віддасть хрест і поклін до Святих Дарів. Тоді відносить Чашу до Проскомидійника, приймає кадило від диякона, кадить Святі Дари тричі по три, тоді кадить диякона тричі, віддає кадило диякону, а той в свою чергу кадить ієрея тричі, тоді обоє творять хрест і поклін до Святих Дарів, поклін до Архиєрея, один до одного і відходять.
  • Той, кому Архиєрей звелить виголошувати заамвонну молитву, чинить наступне: відповідає поклоном голови до Архиєрея, цілує Святу Трапезу, виходить через Царські Врата, стає за солеєю посередині, творить молитву, потім хрест, поклін  до Святилища  і до диякона, який стоїть праворуч, після цього заходить до Святилища через Царські Врата і стає на своє попереднє місце.
  • Після закінчення Божественної Літургії, якщо зволить Архиєрей, усі ієреї не розоблачаються до тих пір, поки Архиєрей в ризах. Тобто, після відпусту на Літургії усі ієреї разом з Владикою у Святилищі моляться молитви на завершення Літургії («Нині отпущаєши…» і т.д.) і аж тоді можуть розоблачатися.
  • Після Божественної Літургії, якщо настоятель і парафіяни бажають запросити Архиєрея на святкову трапезу, то вона повинна тривати максимум до 1 години 30 хвилин.

P.S. Прохання до настоятеля храму, котрий запрошує Архиєрея відвідати парафію, обов’язково довести до відома, в зручний для нього спосіб, всіх священнослужителів, котрі прибудуть на Архиєрейську Божественну Літургію, про вищезгадані пункти.

Літургійна патріарша комісія УГКЦ